چند برداشت آزاد از قانون توسعه حجاب و عفاف

حجاب از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد.

 در سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون توسعه عفاف و حجاب را تصویب کرد و در این قانون ۲۶ دستگاه به اجرای سیاست های توسعه عفاف و حجاب ملزم شدند که تدوین آیین نامه ها و ابلاغ آن با تاخیر فراوان صورت گرفت.

بدیهی است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد است بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

چند برداشت آزاد

برداشت اول استفاده ابزاری از بی حجابی بانوان

فروشگاههای لباس و یا سایر اقلام مصرفی از محل هایی هستند که از خانم ها به عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده می شود.

با ورود به این مکان ها، دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده می شوند که با چرب زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند. کارفرما ها هم کسانی هستند که با کمترین حقوق، نیروهای خانم را به کار گرفته اند با این هدف که هم بیشتر از آقایان کار می کنند و هم باعث فروش بیشتر اجناس و اقلام فروشگاه می شوند.

 

پشت پرده این استثمار از سوء استفاده های دیگر کارفرمایان از کارکنان خانم فروشگاه هایشان حکایت دارد. پشت پرده ای که با تحقق اهداف آن، تنها زنان متضرر شده و حقوق انسانی، اخلاقی و حتی مادیشان لگدمال می شود.

از دیگر محیط های کاری که روابط بین همکاران مرد و زن دور از شئونات اسلامی و اخلاقی است، آژانس های مسافرتی است. خانم هایی که در این محیط های حضور دارند غالبا ملبس به پوشش های نامناسب بوده و روابط دور از فرهنگ اسلامی-ایرانی در میان کارکنان موج می زند. در کنار این آژانس ها، تورهای مسافرتی را هم باید قرار داد و خانم هایی که به عنوان لیدرهای تور همراه مسافران می شوند! تا کسی با این تورها همراه نباشد به عمق این سوء استفاده بزرگ پی نمی برد. به طور کلی محتوای خود تورها نیز سرشار از موارد غیر اخلاقی است. تورهایی که به دلیل رعایت نکردن حجاب و اخلاقیات، اکثر خانواده از حضور در آن ها خودداری می کنند ولی کماکان برگزار شده و کارکنان آژانس های هواپیمایی نیز آن ها را همراه می کنند.

در صورتی که به یکی از شرکت های خصوصی مراجعه کنیم با کمال تعجب خانم هایی بی حجاب را می بینیم که مشغول کارند و بیننده شاید در برخود اول از خاطر ببرد که این شرکت در ایران فعالیت می کند. با تحقیق بیشتر مشخص می شود که این شرکت های خصوصی که فعالیت شان بیشتر در زمینه بازرگانی است به بهانه اینکه با بازرگانان سایر کشورها رفت و آمد دارند از کارمندان ایرانی خود نیز خواستار ظاهر غیر ایرانی و اسلامی هستند. در اکثر این شرکت ها کشف حجاب شرط اول استخدام است و کارفرمایان حقوق های بیشتری را در إزای حراج عفاف در اختیار کارکنانشان قرار می دهند.

اغلب ارگانها و نهادها به هنگام دایرکردن غرفه در نمایشگاه های بین المللی جهت جذب مشتری از خانم هایی با پوشش زننده استفاده می کنند.

با توجه به اینکه متولی نمایشگاه ارگان ها و سازمان های دولتی( از جمله شهرداری ،بازرگانی، سازمان صنعت و معدن ، و … ) بوده ولی متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر وضع ظاهری فروشندگان این غرفه ها صورت نمی گیرد.

همچنین اغلب مراکز تجاری خرید سطح شهر از فروشندگان خانم با وضعیت نامناسب استفاده می کنند.

برداشت دوم در یک پرواز داخلی

مهماندار زن، لباس فرم سرمه ای با نوارهای زرد و مقنعه ای سرمه ای به تن دارد، لباس فرم آن ها همچنان تنگ و چسبان است آرایش تند و زننده مهمانداران زن و رنگ رژلب و سایه هایی که استفاده کرده اند به خوبی جلب توجه می کند. مهمانداران با خوشرویی مسافران را برای نشستن بر صندلی خود و بستن کمربند راهنمایی می کنند و گاهی هم با هم شوخی می کنند و خنده تحویل هم می دهند و این حرکات در کنار نحوه آرایش صورتشان توجه اکثر مسافران را به خود جلب کرده است.

خلبان اطلاعات پرواز مختصری را در اختیار مسافران قرار می دهد و سرمهماندار نیز پس از خواندن دعای سفر از مسافران می خواهد که حجاب اسلامی را در طول پرواز رعایت کنند.

 

این در حالی است که بسیاری از مسافران حجاب و پوشش نامناسبی دارند و گاه شال آن ها که جنبه دکوری دارد، روی شانه آن ها می افتد و آن ها بی تفاوت به این مسئله مشغول گفت وگو با همسفرشان هستند و به نظر می رسد این تذکر با توجه به وضعیت آرایش مهمانداران زن تنها در حد شعار و برای خالی نماندن عریضه باشد. مهمانداران زن و مرد برای پذیرایی از مسافران از راهروی کم عرض هواپیما از کنار یکدیگر عبور می کنند و به نظر می رسد هیچ مشکلی ندارند و حتی پس از پایان پذیرایی دو مهماندار زن و مرد در انتهای هواپیما بر روی یک کاناپه کنار یکدیگر می نشینند و حرف ها و شوخی های آن ها با یکدیگر به گونه ای است که به نظر می رسد که باید محرم یکدیگر باشند!

 

شرح قانون راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

در شرح قانون راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب كه در 13 دی 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید در قسمت سیاست ها و راهکارها بر ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری كشور،  نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی و نظارت و تأكید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‌های اسلامی و حضور ساده و بی‌آرایش در محیط كار به دلیل تأثیر منفی بر مراجعان و گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه و  رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسئولان حكومتی و خانواده‌های آنان و تدوین شاخص‌هایی در این زمینه برای گزینش مدیران و انجام سیاست‌های تشویقی درباره مدیران و كارگزارانی كه در محیط كار خود اصول عفاف و پوشش اسلامی را رعایت می‌كنند تاکید شده است.

26 دایه قانون راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

 و در آن وظایف تخصصی دستگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی،  سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، مركز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت كار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت كشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قوه قضائیه، وزارت مسكن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری به عنوان بازوان اجرای این قانون تشریح شده است.

در ادامه این گزارش چند وظیفه از وظایف این 26 ارگان را به صورت تیتروار مرور می کنیم و در سلسله گزارش های بعدی به صورت مجزا اقدامات هر دستگاه در زمینه گسترش عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار خواهیم داد:


 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 جلوگیری از انتشار و تبلیغ كالاهای فرهنگی كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغایرت داشته باشد مانند (كتاب، فیلم، نشریات، تئاتر و..... .
نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سیاست‌های حمایتی و هدایتی به منظور تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگی.
نظارت بر تشكل‌های هنری - مردمی، نمایشگاه‌های هنری و محافل هنری عمومی مانند: كنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها در جهت رعایت عفاف و حجاب.
اهتمام لازم برای اجرای قانون «منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در مطبوعات.
استفاده مناسب از لباس‌های اسلامی - ملی (حجاب و حجاب برتر) در فیلم‌های سینمایی و استفاده نكردن از این پوشش توسط شخصیت‌های منفی و منفور در فیلم‌ها.
نظارت دقیق و اصولی بر وضعیت فرهنگی - اخلاقی سالن‌های سینما و مراكز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وزارت بازرگانی
حمایت كامل - حتی یارانه‌ای - از واحدهای تولیدی پارچه‌های چادری.
 كنترل اماكن تجاری عمومی (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری، نمایشگاه‌ها و ...) از نظر پوشش و بدحجابی.
اهتمام برای اجرای مناسب تر مقررات درچیدمان آرایش / تزیین ویترین‌ها و استفاده از مانكن‌ها جهت حفظ عفت عمومی.
نظارت بر رعایت اصل عفاف در نوع بسته‌بندی و عدم استفاده از تصویرهای نامناسب در تبلیغات تجاری كالا.
تهیه احكام شرعی مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگانی قبل از اخذ مجوز فعالیت.

سازمان صدا و سیما
اهتمام ویژه در خصوص معرفی و ترویج فرهنگ عفاف به منظور نهادینه سازی و جذاب نمودن آن.
تبیین نقش حجاب و عفاف در افزایش سلامت جامعه و بهره‌وری آن از طریق تولید برنامه‌های مختلف.
فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های كارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و ...

 انجام تمهیدات لازم برای كاهش تأثیرات منفی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی متضاد با فرهنگ اسلامی از طریق نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها.

آشنا كردن خانواده‌ها و جوانان نسبت به برگزاری ازدواج كم هزینه و ساده با توجه به شرایط اقتصادی جامعه.
 بازنگری در شرایط انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بر اساس ملاك‌های حجاب و عفاف.
تهیه برنامه‌های متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف برای كودكان و استفاده از قهرمان‌های عروسكی مطرح در كارتون‌ها و برنامه‌های كودك نظیر (علی كوچولو، كلاه قرمزی و ... در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان)
 نظارت مستمر بر تبلیغات تجاری به منظور جلوگیری از ایجاد روحیه مصرف گرایی و تجمل پرستی به عنوان عوامل ترویج بی مبالاتی اخلاقی و سرق آن به سوی تبلیغات و آگهی‌ها فرهنگی و اخلاقی.
 تدوین سیاست‌های روش و مشخص در مورد سبك لباس و آرایش هنرمندان، مجریان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی، تاثیر و ... با محوریت عفاف و حجاب.
 اطلاع رسانی مناسب و دقیق به خانواده‌ها در مورد علل آسیب‌های اجتماعی و انحرافات در خصوص زنان بی سرپرست، كودكان خیابانی، طلاق، اعتیاد، فرار دختران و نشان دادن عدم رعایت عفاف و حجاب در بروز این آسیب‌ها.
انعكاس عواقب منفی استفاده از فیلم‌ها، نوارهای مبتذل و حضور در گروه‌های منحرف بر زندگی فردی - اجتماعی از طریق برنامه‌های مناسب به صورت طبیعی و غیر عمدی.
اتخاذ سیاست‌های انضباطی در خصوص بازیگران زن صدا و سیما و جلوگیری از تجلیل و تبلیغ چهره‌هایی كه در مناظر اجتماعی و عمومی با ظاهر و پوشش بد حضور پیدا می‌كنند.

 

نیروی انتظامی
 همكاری با سازمان‌های ذیربط در فضا سازی تبلیغی و فرهنگی در همه مسیر‌های منتهی به كوهستان‌ها و تفرجگاه‌های كوهستانی و سایر اماكن عمومی و تفریحی.
 الزام اتحادیه‌ها، سندیكاها و صنوف در مقابله با بدحجابی.
تذكر به افراد بدحجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی در اماكن عمومی شهر.
پیشنهاد لایحه قانونی به مراجع قانونگذار در خصوص رعایت پوشش مناسب در هنگام رانندگی.
نظارت و كنترل قانونی و اصولی بر وضعیت اماكن تفریحی و عمومی نظیر پارك‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌ها و اماكن ورزشی، كوهستان‌ها، سواحل دریایی، جزایر، مناطق آزاد تجاری، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و ... (با مشاركت نهادها و دستگاه‌های ذیربط.
اهتمام بیشتر به آگاه‌سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف و نتایج منفی عدم رعایت آن از طریق خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغ با مشاركت دستگاه‌های ذیربط.
ممانعت از تولید، توزیع و نمایش محصولات سمعی و بصری غیر مجاز و نمایش لباس‌هایی كه موجب بی عفتی و بدحجابی می‌شوند.

نظارت مستمر بر اماكن تجاری عمومی شامل فرودگاه‌ها و مجتمع‌های مسكونی، نمایشگاه‌ها و ... بر نحوه پوشش و بازرسی از این اماكن در رفع بدحجابی با همكاری دستگاه‌های ذیربط.
آموزش، ساماندهی و بكارگیری نیروهای آگاه زنان جهت نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع با رعایت حریم و حرمت شخصی افراد.
كسب اعلام نظر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی در خصوص برگزاری هر گونه كنسرت یا جنگ شادی قبل از صدور مجوز.

وزارت امور اقتصادی و دارایی
اهتمام بیشتر در ممانعت از ورود غیر قانونی پوشاك و محصولات فرهنگی مغایر با عفت عمومی و شئون اسلامی با توجه به قوانین مربوطه.
ممنوعیت ورود، تولید و عرضه مجسمه‌ها، عروسك‌ها، مانكن‌ها و تابلوهای مروج ضد عفاف نظیر نقاشی، فرش، روزنامه و ...

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
 ایجاد فضای امن در تبادل اطلاعات و جلوگیری از مخدوش شدن حریم عفاف در عرصه تبادل اطلاعات.

شهرداری‌ها
گسترش فرهنگ عفاف در سطح شهر، مراكز فرهنگی، مراكز تحت پوشش شهرداری و مراكز عمومی.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

اهمیت دادن به حجاب و اخلاق اسلامی به عنوان یكی از پیش‌شرط‌های اساسی در انتصاب و استخدام رؤسای دانشگاه‌ها، معاونان، مدیران، مسئولان حوزه علمی، فرهنگی و ورزشی و كاركنان.
 طراحی مبلمان اداری در ساختمان‌های ستادی بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ... بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین كارمندان زن و مرد و پرهیز از بكارگیری معماری open كه موجب رعایت نكردن حریم‌های اخلاقی بین كارمندان زن و مرد می‌شود.

نظارت بر رعایت عفاف و حجاب در سازمان‌های خارجی و موسسات پزشكی خصوصی، مانند یونسكو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و ... و یكسان‌سازی یونیفرم كارمندان شاغل در مراكز فوق.

ارائه لباس‌های مناسب به بیماران برای ورود به اتاق عمل جراحی.

 

ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر
تشویق مسئولان امر در عرصه حجاب و عفاف.
 اعزام آمران و ناهیان در ادارات به منظور اجرای صحیح این فریضه در خصوص عفاف و حجاب اسلامی از طریق شوراهای امر به معروف و نهی از منكر.

اجرای اصولی پوشش اسلامی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت مقابله با الگوهای نامناسب رفتاری در جامعه.
نظارت بر رعایت كامل عفاف و حجاب در مراكز، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی.

وزارت امور خارجه

نظارت بر پوشش و حجاب مهمانان و گردشگران خارجی كه به ایران مسافرت می‌كنند.
نظارت و كنترل ویژه بر جشن‌ها، مهمانی سفارتخانه‌ها و وابستگاه خارجی و ایرانی كه در آن شركت می‌كنند.

وزارت كشور
 نظارت بر عملكرد و ارتباطات اقلیت‌های دینی از نظر فرهنگ و پوشش آنان و جلوگیری از پوشش‌های نامناسب در اجتماع و تذكر دادن در مورد رعایت قوانین مربوط به حجاب به آنان.

 وزارت كشور به عنوان نماینده رئیس جمهوری بر همه ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها جهت رعایت عفاف و حجاب نظارت كند.

قوه قضائیه
تدوین قوانین لازم و كارآمد در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه.
پیشنهاد اصلاح قوانین، كارآمد كردن قوانین در خصوص پشتیبانی قضایی از ضابطان، مجازات مجرمان و باندهای اصلی گسترش فساد بدحجابی
گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره‌های آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان بزهكار و مجرم به منظور بازپروری و اصلاح آنها.
قوه قضائیه در مراكز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه، دادسراها و شعبات ویژه‌ای برای برخورد با جرائم مربوط به بدحجابی، منكراتی و باندهای فساد و فحشا تأسیس كند.
بكارگیری قضات مجرب، برخورد قضایی یكسان با مجرمان و متخلفان در سراسر كشور و ارتقاء سطح آموزش و ضابطان جهت اجرای احكام قضایی

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
ترویج فرهنگ عفاف در حوزه سازمان و ادارات تابعه در سراسر كشور و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلان آن سازمان.
تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی توسط دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت سازمان جهت:
الف) دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری
ب) اماكن اقامتی و پذیرایی وابسته
ج) موزه‌ها و بناهای تاریخی (اعم از داخلی و خارجی) و ... به منظور تعمیم فرهنگ عفاف در اماكن تحت نظارت بر حفظ حجاب اسلامی توسط كاركنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عدم ارائه خدمات به مراجعان متخلف افراد بدحجاب و بی‌حجاب.
بررسی صلاحیت متقاضیان فعالیت در مراكز تحت پوشش سازمان اعم از مدیران، متصدیان و شاغلان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراكز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگران و ... توسط حراست سازمان به منظور پیشگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت بر مسند مشاغل مذكور و تأمین امنیت اخلاقی برای خانواده‌ها در این مراكز.
جلوگیری از ادامه فعالیت مراكز غیرمجاز، رسیدگی به تخلفات مراكز و دفاتر دارای مجوز و معرفی متخلفان به مراجع قضایی.
نظارت بر گروه‌های ویژه‌ گردشگران خارجی به منظور رعایت شئون اسلامی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 16 ارديبهشت 1393برچسب:, | 22:26 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |